Appen – för skolskjuts som körs i mindre buss och taxi
Med appen Östgötatrafiken Beställning kan du avboka en resa, se kommande resor och var fordonet är någonstans.
Kom igång med appen
Ladda ner appen
Ladda ner appen Östgötatrafiken Beställning (Drip traveller), för Android via Google Play eller iPhone via App Store.
Registrera dig som ombud
Vårdnadshavare kan registrera dig som ombud för ditt barn. Ring beställningscentralen på 0771-71 10 20 för att få hjälp att registrera ditt mobilnummer. Ha kundnumret till hands för den du vill bli ombud för.
Logga in i appen genom att ange resenärens kundnummer och kryssa i att du är ombud.
Nu ser du din aktuella relation till resenären – mor, far, personal till exempel. Tryck på den, så att den blir markerad.
Tryck på ”Begär sms-kod”. Kod skickas till din mobiltelefon. Skriv in koden och välj en fyrsiffrig pinkod som du sedan använder för att logga in.
Är du ombud för flera resenärer?
För att aktivera dig som ombud för ytterligare en resenär, klicka på Hjälp i menyn och välj ”Deaktivera enhet”. Därefter anger du det nya kundnumret för att få en SMS-kod för aktivering. Vid aktivering ska samma pinkod anges som använts vid tidigare inloggning. Efter registrering kan du som ombud logga in med någon av dina resenärers kundnummer samt din pinkod.
Längst upp till höger i appen kan du sedan växla mellan dina resenärer.
Avboka en resa
Hantera bokade resor genom att välja "Mina resor". För att avboka, välj den specifika resan och tryck på "Avboka resa". När du fått bekräftelsen på avbokningen visas den avbokade resan med ett rött kryss framför datumet i listan.
Tänk på att avbokning kan göras fram till 15 minuter innan avresetid.
Så här hittar du i appen
Min profil
Här ser du vad som står i resenärsprofilen.
Mina resor
Här ser du kommande bokade resor för två veckor framåt. Klicka på en resa för att se detaljer om den. Ibland kan du behöva uppdatera sidan för att alla bokade resor ska synas. Det gör du genom att dra med fingret uppifrån och ned på skärmen.
Resedetaljer
Här kan du växla mellan Resedetaljer och Resekarta. I Resedetaljer får du bekräftelse på om resan är bokad och där kan du även avboka den.
Pushnotiser
Om du är ombud kan du aktivera pushnotiser från beställningsappen. Det gör du under inställningar i din telefon. Då får du notiser varje gång resenären blir hämtad eller lämnad, utan att behöva öppna appen.