Kom i gång med Östgötatrafikens beställningsapp
För dig som reser med särskild kollektivtrafik i Östergötland finns en app för beställningar.
Appen gör det enklare för dig att boka och hantera dina resor. Du ser dessutom direkt i appen var bilen är någonstans, vilket skapar extra trygghet och gör det lättare att planera din tid.
Så här gör du
1. Ladda ner appen
Ladda ner appen Östgötatrafiken Beställning (Drip traveller), för Android via Google Play eller iPhone via App Store.
2. Registrera dig som resenär
Öppna appen, skriv ditt kundnummer och tryck på “Begär sms-kod”. Då får du ett sms med en kod till ditt registrerade mobilnummer. Skriv in koden och välj en fyrsiffrig pinkod som du använder för att logga in.
Om du inte redan har ditt kundnummer så kontakta oss på 0771-71 10 20 så skickar vi det till din folkbokföringsadress.
Om du vill hantera dina bokningar på fler enheter (mobiltelefon, läsplatta, dator) registrerar du dig på samma sätt på alla enheter. Sms-kod skickas alltid till det mobilnummer som registrerats hos oss som ditt primära nummer.
3. Registrera dig som ombud
Vill du vara ombud för en resenär, ring 0771-71 10 20 för att få hjälp att registrera ditt mobilnummer. Ha kundnumret till hands för den du vill bli ombud för.
Logga in i appen genom att ange resenärens kundnummer och kryssa i att du är ombud.
Nu ser du din aktuella relation till resenären – mor, far, personal till exempel. Tryck på den, så att den blir markerad.
Tryck på ”Begär sms-kod”. Kod skickas till din mobiltelefon. Skriv in koden och välj en fyrsiffrig pinkod som du sedan använder för att logga in.
Är du ombud för flera resenärer?
För att aktivera dig som ombud för ytterligare en resenär, klicka på Hjälp i menyn och välj ”Deaktivera enhet”. Därefter anger du det nya kundnumret för att få en SMS-kod för aktivering. Vid aktivering ska samma pinkod anges som använts vid tidigare inloggning. Efter registrering kan du som ombud logga in med någon av dina resenärers kundnummer samt din pinkod.
Längst upp till höger i appen kan du sedan växla mellan dina resenärer.
4. Boka en resa
Tryck på "Boka resa” för att påbörja din bokning. OBS! Var nog med att välja rätt typ av resa – sjukresa eller färdtjänst (läs mer under rubrik 5 – välj typ av resa).
Obs! Skolresor går endast att avboka i appen.
Ange följande information:
- Frånadress
- Tilladress
- Datum
- Önskad avresetid eller senast ankomsttid
- Eventuella särskilda behov eller medresenär
Tryck på "Boka resa" för att bekräfta din bokning.
Tryck på "Till mina resor” för att se din bokning.
5. Välj typ av resa
Färdtjänst
Välj detta alternativ om du vill boka en färdtjänstresa enligt din legitimering. Bokning kan göras för resa inom Östergötland.
Sjukresa
Välj detta alternativ om du ska resa mellan din folkbokföringsadress och ett vårdbesök. Gäller dig som är kallad till vårdbesök hos vårdgivare som är ansluten till Region Östergötland.
Det räknas inte som en sjukresa om du hälsar på en anhörig på sjukhus eller besöker vårdgivare för förebyggande hälsovård.
Läs mer om vad en sjukresa är på 1177.
6. Avboka en resa
Hantera dina bokade resor genom att välja "Mina resor". För att avboka, välj den specifika resan och tryck på "Avboka resa". När du fått bekräftelsen på avbokningen visas den avbokade resan med ett rött kryss framför datumet i listan.
Tänk på att avbokning kan göras fram till 15 minuter innan avresetid.
Så här hittar du i appen
Min profil
Här ser du vad som står i din resenärsprofil, inklusive legitimeringens giltighetstid, om den är tidsbegränsad.
Mina resor
Här ser du dina kommande bokade resor. Klicka på en resa för att se detaljer om den. Ibland kan du behöva uppdatera sidan för att alla bokade resor ska synas. Det gör du genom att dra med fingret uppifrån och ned på skärmen.
Resedetaljer
Här kan du växla mellan Resedetaljer och Resekarta. I Resedetaljer får du bekräftelse på om resan är bokad och där kan du även avboka den.
Pushnotiser
Om du är ombud kan du aktivera pushnotiser från beställningsappen. Det gör du under inställningar i din telefon. Då får du notiser varje gång resenären blir hämtad eller lämnad, utan att behöva öppna appen.
Har du frågor om appen?
Ring beställningscentralen på 0771-71 10 20. Vi hjälper gärna till.