Därför väljer vi bilen - så påverkar psykologin vårt sätt att resa
De flesta är övertygade om att kollektivtrafik är bra för både miljön och samhället – ändå väljer många bilen. Vad ligger egentligen bakom våra resvanor, och hur kan man få fler att resa hållbart?
Det är frågor som vi har utforskat tillsammans med forskaren Sonja Forward.
Smarta val är inte alltid enkla
– Människor är rationella – men bara till en viss gräns. I praktiken styrs våra beslut av vanor, bekvämlighet och kortsiktiga belöningar. Vi tenderar att välja det enklaste alternativet, även när vi vet att det kanske inte är det bästa på lång sikt, säger Sonja Forward, forskningsledare vid VTI med fokus på resbeteenden och beteendeförändring.
Hennes forskning visar att många som har möjlighet att resa kollektivt ändå väljer bilen. Orsakerna varierar, men ofta handlar det om att vinsten med kollektivtrafik upplevs som för diffus – och att den ligger för långt fram i tiden.
– Om jag tar bussen idag påverkar det miljön positivt, men det är inget jag ser eller känner direkt. Det gör att belöningen blir abstrakt och svår att motivera sig med i stunden, förklarar Forward.
Den inre ekonomin – så rättfärdigar vi våra val
De flesta som vanligtvis väljer bilen lägger väldigt lite, eller ingen, tid på tankar om andra färdmedel. Men då något inträffar som får dem att reflektera över sitt resande händer det att de resonerar i termer av plus och minus – och det påverkar även hur de väljer att resa.
– Människor kanske tänker att "jag gör annat som är bra för miljön, därför kan jag ta bilen". Det handlar inte om att vara konsekvent, utan om att känna sig bra med sitt val i stunden, säger Forward.
Detta fenomen ligger till grund för vår nya kampanj Pluskontot, som gör kollektivtrafiken till en aktiv del av människors inre ekonomi. Genom att koppla resandet till en mer omedelbar belöning – att en bussresa alltid hamnar på Pluskontot – vill kampanjen göra det lättare att välja kollektivtrafiken.
Så kan vi förändra beteenden
För att fler ska välja att resa kollektivt behövs både rätt förutsättningar och rätt motivation. Forward menar att det handlar om att skapa positiva incitament snarare än att försöka skrämma eller skuldbelägga människor.
– Om kollektivtrafiken ska konkurrera med bilen måste den upplevas som attraktiv och ge någon form av direkt vinning. Det kan handla om tid, bekvämlighet eller till och med den psykologiska känslan av att ha gjort något bra, säger hon.
Forskningen visar att omställning till ett mer hållbart resande inte sker över en natt, men att små steg i rätt riktning kan ha stor betydelse.
– Människor är inte statiska – vanor kan förändras, avslutar Forward.