-
Så reser du med oss
- Sök resa
- Inför resan
- Ombord
-
Beställningstrafik
-
Närtrafik
- Matbutiker på landsbygden
- Finspång - Hållplatser i Närtrafiken
- Motala - Hållplatser i Närtrafiken
- Vadstena - Hållplatser i Närtrafiken
- Mjölby - Hållplatser i Närtrafiken
- Ödeshög - Hållplatser i närtrafiken
- Boxholm - Hållplatser i närtrafiken
- Ydre - Hållplatser i Närtrafiken
- Kinda - Hållplatser i närtrafiken
- Linköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Åtvidaberg - Hållplatser i Närtrafiken
- Valdemarsvik - Hållplatser i Närtrafiken
- Söderköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Norrköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Servicelinjer
- Färdtjänst & sjukresor
- Skärgårdstrafik
- Gruppresor
- Skolskjuts
-
Närtrafik
- Biljetter
- Kundservice
- E-tjänster
- Smart val
- 2 för 1
Förseningsersättning
Har din resa blivit försenad eller inställd? Då kan du ansöka om förseningsersättning.
Ansök om förseningsersättning
Du kan få ersättning för en försening om du kommer fram senare än vad som står i tidtabellen, på biljetten eller om du särskilt har anpassat dig för att resa med en viss avgång.
Ansök digitalt på webbplatsen
Enklast ansöker du digitalt via vårt formulär. Ansök om förseningsersättning här.
Skicka in din reklamation inom två månader från dagen du reste och skicka med kvitton när du ansöker om förseningsersättning. Om du behöver hjälp med din ansökan är du välkommen att kontakta kundservice på 0771-21 10 10.
Innan du börjar
- Se till att du har kvitto om du behövt åka taxi (bild på kvittot räcker).
- Har du rest med Resplusbiljett? Ansök om förseningsersättning hos Samtrafiken.
- Har du rest med Krösatåg över länsgränsen? Ansök om förseningsersättning hos Kalmar länstrafik.
Vad får jag i förseningsersättning?
Hur stor ersättning du får beror på hur stor förseningen är.
- 20 – 39 minuters försening: 50 procent av biljettens pris
- 40 – 59 minuters försening: 75 procent av biljettens pris
- 60 eller mer minuters försening: 100 procent av biljettens pris
Om vi ändrar en ankomsttid eller ställer in en avgång och har informerat om det minst tre dygn innan får du ersättning från den nya ankomsttiden.
Oavsett om du har en 24-timmars, 30-dagars eller en 365-dagarsbiljett räknas värdet för resan som om du köpt en enkelbiljett.
Du får ingen ersättning för andra kostnader som uppstår. Som till exempel förlorad arbetsinkomst, utlägg för missad läkartid, event och liknande.
Får jag ersättning för alla typer av biljetter?
Du kan få ersättning för alla typer av bijetter, förutom Skolbiljetten.
Kan jag få ersättning för taxi eller resa med egen bil?
Om du på grund av förseningen valt att resa på annat sätt kan du få ersättning för taxikostnader eller milersättning om du rest med egen bil, enligt Skatteverkets regler. Då kan du få ersättning upp till 1/40-del av gällande prisbasbelopp.
Kan jag få ersättningen som en värdekod?
Ja. Är det en försening i den allmänna kollektivtrafiken kan du få ersättningen som en värdekod, plus 10 kronor extra.
När behöver jag ansöka om förseningsersättning?
För att få ersättning måste du reklamera din resa. Det gör du enklast via vårt formulär för förseningsersättning, men du kan också ringa till kundservice.
Reklamera inom två månader från den aktuella resan. Ansök om ersättning samtidigt genom att skicka in kvitton med din reklamation.
Om du vill ansöka om ersättning senare än vid reklamationen behöver du göra det inom fyra månader från den försenade resan. Skicka då in kvitton till oss tillsammans med ditt namn, personnummer, ärendenummer och reklamationsdatum.
Min färdtjänst/sjukresa var försenad. Vad gäller för mig?
I stort gäller samma regler för förseningsersättning även för resor med färdtjänst och sjukresor. En resa är försenad om hämtning sker minst 20 minuter efter den beställda tiden. Har du bokat med ”senast framme tid” räknas redan som försenad om du kommer fram senare än 10 minuter efter den beställda ”senast framme tiden”.
Här ansöker du om förseningsersättning för färdtjänst eller sjukresa.
Hur gör jag om jag inte vill ansöka digitalt?
Då skickar du in din ansökan samt kvitton till:
Östgötatrafiken
Förseningsersättning
Box 1550
581 15 Linköping