onsdag den 26 mars
19:50

Vår tillgänglighetsredogörelse

Här berättar vi hur Östgötatrafikens webbplats och appar följer lagen om digital tillgänglighet. Vi tar upp de största problemen och när de ska åtgärdas.

Det är viktigt för oss att våra digitala tjänster fungera bra för alla. Vi jobbar ständigt med att förbättra tillgängligheten.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Webbplatsen har några brister, men uppfyller till stor del lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Hur tillgänglig är apparna?

Appen för allmän kollektivtrafik bedöms vara fullt tillgänglig. Appen för beställningstrafik har några brister, men uppfyller till stor del lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Rapportera brister till oss

Vi arbetar ständigt med att behålla och förbättra tillgängligheten. Hittar du brister som vi inte beskriver här får du gärna kontakta oss. Du kan fylla i vårt webbformulär, ringa kundservice på 0771-21 10 10 eller skicka post. Skicka då ditt brev till:

AB Östgötatrafiken
Box 1550
581 15 Linköping

Kontakta tillsynsmyndigheten

Om du har anmält en brist och tycker att vi inte åtgärdat den, kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). De ansvarar för tillsynen av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning

Kända tillgänglighetsbrister

Hur vi testat

Webbplatsen ostgotatrafiken.se

I april 2024 fick vi en förenklad granskning från DIGG. Vi arbetar med de brister som vi fått till oss i den granskningen.

Vi använder tjänsten Siteimprove som gör automatiska tester av webbplatsen och rapporterar fel.

Vi genomför interna testningar av ostgotatrafiken.se. Senaste bedömningen gjordes 23 maj 2023. 

Vi genomför även regelbundna tester med personer som har en funktionsnedsättning.