Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Förseningsersättning

Du har rätt till förseningsersättning om du kommit fram till din slutdestination senare än vad som anges i tidtabellen eller på din biljett. Om vi på grund av planerade störningar i trafiken senarelägger ankomsttider eller ställer in avgångar, och offentligt har informerat om detta tre dygn i förväg, är det den nya ankomsttiden som ersättningen utgår ifrån.

  • 20-39 minuters försening – 50 procent av biljettens pris
  • 40-59 minuters försening – 75 procent av biljettens pris
  • 60 eller mer minuters försening – 100 procent av biljettens pris

Reser du med 30-dagarsbiljett eller årsbiljett värderas resan som om du hade betalat din biljett med reskassa. Om du valt att ta dig fram på annat sätt kan du kompenseras för taxiutlägg eller resa med egen bil upp till 1/40-del av gällande prisbasbelopp (år 2016 1.100 kr). Resa med egen bil ersätts enligt Riksskatteverkets norm för milersättning.

Ansök om förseningsersättning

Du ansöker om ersättning genom att fylla i vårt formulär för förseningsersättning direkt här på webbplatsen, eller skriva ut det och skicka det till oss via post. Skicka också in eventuella kvitton tillsammans med ditt namn, personnummer och ärendenumret från ansökningsformuläret. Vi vill ha din begäran snarast möjligt, men senast 30 dagar efter att förseningen inträffat.

Skicka kvitton och eventuellt ansökningsformuläret till:
Östgötatrafiken
Förseningsersättning
Box 1550
581 15 Linköping

Förseningsersättningen gäller resor med Östgötatrafiken, dock ej skolbiljetter. Om du reser över länsgränsen med Kustpilen gäller Kustpilens resegaranti. Läs mer på klt.se. Vid resor med Resplusbiljetter gäller Samtrafikens resevillkor. Läs mer på samtrafiken.se.