På grund av en tillfällig störning kan webbutiken inte nås för närvarande. Felsökning pågår. 

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Återköp

Återköp av årsbiljett

Om du efter en tid inte vill ha kvar eller inte behöver din årsbiljett, köper vi tillbaka den.
Då drar vi av priset för 30-dagarsbiljett, motsvarande det antal månader som har påbörjats sedan kortet började gälla. Skicka in kortet med kvitto till Östgötatrafiken, Box 1550, 581 15 Linköping och tala om att du vill lämna tillbaka det.

Har du köpt årsbiljetten kontant ska du uppge namn, adress och gärna ett bankkontonummer samt bankens namn om du vill att vi sätter in pengarna där. Annars skickar vi en utbetalningsavi till din adress. En expeditionsavgift på 100 kr tillkommer.

Har du köpt årsbiljetten mot faktura ska du uppge företagsnamn och adress så betalas restvärdet ut på en kreditfaktura. En expeditionsavgift på 200 kr tillkommer.

Om du har en årsbiljett via autogiro som du vill avsluta meddelar du oss skriftligt senast 14 dagar före förfallodatum. Då kan vi avbryta dragningen från ditt konto i tid. Om du vill byta korttyp på ett årskort som betalas via autogiro, måste du avsluta nuvarande autogiro och teckna ett nytt.

Byte till annan årsbiljett

Vill du byta till en annan, dyrare typ av årsbiljett är återköpsvärdet på det gamla kortet antal återstående dagar x priset/365. Antal återstående dagar räknas från den dag återköpet sker. Kortet ska skickas tillbaka till Östgötatrafiken tillsammans med en beställning av det nya kortet. Under handläggningstiden måste du själv införskaffa färdbevis på annat sätt.

30-dagarsbiljett

En 30-dagarsbiljett köpt kontant återköps endast om du samtidigt köper en ny och dyrare 30-dagarsbiljett. Återköpsvärdet på den gamla biljetten är antal återstående dagar x priset/30. Antal återstående dagar räknas från den dag återköpet sker. Detta återköp görs endast hos våra försäljningsombud och kundcenter.

Har du köpt din 30-dagarsbiljett mot faktura ska kortet skickas tillbaka till Östgötatrafiken, Box 1550, 581 15 Linköping tillsammans med en beställning av det nya kortet. Under handläggningstiden måste du själv införskaffa färdbevis på annat sätt.

Återköp av periodbiljett om trafikutbudet förändras

Om vår trafik förändras på ett sätt som du inte kunde veta när du köpte din periodbiljett och ändringen är av avgörande betydelse för dig, kan Östgötatrafiken köpa tillbaka din biljett. Du får då ersättning för det antal dagar som finns kvar av giltighetsperioden.

  • Du kan inte kräva ersättning för regelbundna tidtabellsändringar som till exempel en övergång till sommartidtabell eller vid planerade tillfälliga, trafikförändringar som Östgötatrafiken på förhand informerat om.
  • För att Östgötatrafiken ska kunna bedöma om du har rätt att återlösa din biljett, måste du skriftligen förklara varför förändringen av trafiken innebär att du inte kan göra de resor som du planerat.

Uppfyller du kraven för återköp av biljetten, får du tillbaka det belopp som räknas ut så här:

  • biljettens pris delat med antal dagar som den är giltig, sedan det beloppet gånger det antal dagar som var kvar på giltigheten.

Återköpen hanteras av Östgötatrafikens kundcenter i Linköping och Norrköping.

Biljetter och reskassa

Betalda biljetter, biljetter via vår app, reskassa och dygnsbiljetter återköps inte. Eftersom dessa är opersonliga kan du istället, om du vill, fritt överlåta dem till någon annan.