Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Biljetter

Periodbiljetter

Hur länge är årsbiljetten giltig?

En årsbiljett är giltig under ett år samt till kl 04.00 efterföljande dygn. Det beror på att vårt trafikdygn löper från kl 04.00-03.59. 

Hur länge är 30-dagarsbiljetten giltig?

En 30-dagarsbiljett är giltig under 30 kalenderdygn samt till kl 04.00 efterföljande dygn. Det beror på att vårt trafikdygn löper från kl 04.00-03.59. 

Biljetten i appen

Behöver jag registrera mig för att köpa biljett via appen?

Nej, du behöver inte registrera dig med personnummer, adress eller annat men första gången du köper biljett måste du ange ditt mobiltelefonnummer. Du får då ett sms med en fyrsiffrig engångskod som du skriver in i appen.

Hur köper jag biljett i appen?

  1. Sök en resa inom tätorten i appens reseplanerare. Välj en resa och tryck på knappen ”Köp biljett”. Om knappen inte visas betyder det att det inte går att köpa en biljett i appen för den sökta resan.
  2. Ange ett klockslag för att söka din resa. Detta är inte kopplat till själva biljetten, den gäller alltid från dess att du aktiverar den.
  3. Första gången registrerar du dig med ditt mobiltelefonnummer. Du får då en fyrsiffrig engångskod via sms som du anger i appen.
  4. Välj vuxen-, ungdom- och/eller seniorbiljett. Du kan köpa upp till tio biljetter för en viss tätort vid samma köptillfälle och även köpa returbiljett direkt.
  5. Betala med Mastercard eller Visa. Om du vill spara kortnumret i appen väljer du en personlig kod som du anger nästa gång du ska köpa en biljett. Observera att du måste ha uppkoppling för att köpa biljett. Ska du resa från en plats där uppkopplingen är dålig kan det vara bra att köpa biljetten i förväg. Själva aktiveringen kan sedan göras offline.
  6. Aktivera din biljett innan du börjar resan. Visa biljetten för föraren och spara den sedan under hela resan. Biljetten gäller nu i en timme i hela den valda tätorten. Du kan ha upp till tio aktiverade biljetter samtidigt och på så vis även betala för flera personer.

Hur aktiverar jag en förköpt biljett?

Om du har köpt biljetter tidigare och vill aktivera en av dem kan du gå direkt till biljettsidan genom att klicka på ”Biljetter” på förstasidan.

Årsbiljett med Autogiro

När börjar årsbiljetten gälla?

Biljetten börjar gälla den första dagen i den månad du väljer i ansökan.

När dras pengarna?

Förfallodagen är den första bankdagen i varje månad. Du behöver bara se till att summan finns på ditt konto bankdagen före, resten sköter Autogirot. Överföringen noteras som vanligt på ditt konto.

Hur gör jag när ett år har gått?

I slutet av giltigheten för din årsbiljett, kommer vi att skicka ett brev till dig med en förfrågan om du vill fortsätta med årsbiljett via autogiro. Om du vill fortsätta, skickar du bara in en bekräftelse på detta.

Vad händer om det inte finns pengar på kontot?

Om en betalning inte har kunnat genomföras har Östgötatrafiken rätt att spärra årsbiljetten. Du kan då betala in summan på vårt bankgiro 664-3167 så fort som möjligt, senast den 20:e, så öppnar vi spärren. Ange ditt personnummer som meddelande på inbetalningen.

Hur gör jag för att byta till en annan typ av biljett?

Om du vill byta biljett under pågående period måste du avsluta ditt autogiro senast fjorton dagar före förfallodatum och sedan teckna ett nytt avtal för den nya biljettypen. Skicka din beställning samtidigt med uppsägningen.

Kan jag avsluta autogiro när jag vill?

Om du vill avsluta din årsbiljett skickar du en skriftlig uppsägning till oss senast fjorton dagar innan autogirots förfallodatum. Då kan vi avbryta dragningen från ditt konto i tid.

Hur avslutar jag mitt autogiro?

Om du vill avsluta din årsbiljett skickar du en skriftlig uppsägning till oss senast fjorton dagar före förfallodatum på autogirot. Då kan vi avbryta dragningen från ditt konto i tid.

Skicka din uppsägning till:

AB Östgötatrafiken
Box 1550
581 15 Linköping

Märk kuvertet "Autogiro”.

Skolbiljetter

Jag får inget busskort av skolan men vill ändå kunna åka, hur gör jag?

Du kan köpa en egen årsbiljett för ungdom. Den finns i vårt ordinarie sortiment och är densamma som skolorna delar ut. Läsårsbiljetten går däremot inte att köpa privat.

Vad händer om jag har glömt mitt kort när jag ska resa?

Om du inte har ett giltigt kort med dig måste du själv betala för din resa. Observera att inga intyg eller liknande från skolan gäller som färdbevis.

Vad gör jag om jag tappat mitt kort eller om det inte fungerar?

Säg till föraren när du går ombord och vänd dig sedan snarast till skolan, det är de som ska se till att du får ett nytt kort. Vissa skolor tar ut en avgift för det nya kortet. Hur mycket bestämmer respektive skola. Om du fortsätter att resa utan giltigt kort kommer du vid en biljettkontroll att få betala en tilläggsavgift.

Varför måste jag skriva namn och personnumret på mitt kort?

Läsårsbiljetten är personlig och är därför inte giltig utan påskrift med namn och födelsenummer. Om du inte skrivit på, eller om du inte på något sätt kan bevisa att kortet är ditt riskerar du att få betala en tilläggsavgift vid kontroll. Kortet blir då omhändertaget av kontrollanten och lämnas till Östgötatrafiken. För att få tillbaka kortet måste du kontakta din skola.

Får jag böter om jag reser utan skolkort?

Du som går på högstadiet får, utöver den ordinarie kontantavgiften för resan, betala en nedsatt tilläggsavgift på 600 kr. Elever i årskurs 1–3 behöver bara betala ordinarie kontantavgift. Detsamma gäller elever i årskurs 4–6, men vid upprepade eller allvarligare förseelser, gäller samma regler som för elever i årskurs 7-9.

Studerande

Hur beställer jag ett tillfälligt intyg för studerandebevis?

Under tiden då en student väntar på sitt studerandebevis kan ett tillfälligt intyg fås från Östgötatrafiken. Det tillfälliga intyget måste beställas utav skolan genom att ringa 0771-21 10 10. Skolan fyller i samtliga uppgifter samt sätter skolans stämpel på intyget. Skolan ger sedan ut det tillfälliga intyget till studenten.