Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Frågor & svar

Vanliga frågor om Reseplaneraren

Var hittar jag Reseplaneraren?

Reseplaneraren hittar du direkt på webbplatsen förstasida. Du som har en iPhone eller en Android kan även ladda ner vår app som innehåller Reseplaneraren. 

Jag vet inte vad hållplatsen heter?

I Reseplaneraren kan du välja mellan att skriva namnet på en hållplats eller att skriva en gatuadress.

Var hittar jag utökad information om ett reseförslag?

Efter du gjort en sökning visas ett antal förslag på resor som vi tror passar dig. Klicka på den resa som du vill få mer information om. Nu ser du t.ex. var du ska byta, en karta och enkelbiljettpriset för den avgången.

Hur prioriterar jag färre byten före kortare restid?

Som standard söker Reseplaneraren efter de snabbaste resorna. Genom att ändra från ”Kort restid” till ”Få byten” kan du tala om för Reseplaneraren att du kan jag tänka dig en längre restid om det innebär att du slipper byta linje. Det gör du genom att klicka på "Visa fler sökalternativ" som visas efter du fyllt i en startpunkt.

Varför föreslår Reseplaneraren enbart resor från den hållplats som jag skrivit in när det finns andra resor som går snabbare?

När du väljer att söka en resa mellan två hållplatser så visar Reseplaneraren enbart resor mellan just dessa hållplatser. Kan du i början eller slutet på resan tänka dig att gå en kortare promenad om restiden då blir snabbare så måste du aktivt välja det. Det gör du genom att klicka på "Visa fler sökalternativ" som visas efter du fyllt i en startpunkt.

Varför sker inte detta automatiskt?
Anledningen till du aktivt måste göra det valet är för att det inte ska bli otydligt för de kunder som specifikt vill resa från eller till en viss hållplats. Väljer du däremot att skriva in en adress så letar Reseplaneraren bland alla hållplatser i närheten.

Varför är det olika färger som visas för olika linjenummer?

Färgerna används för att visa vad det är för trafikslag. Röd står för tätortstrafik, orange står för tågtrafik och expressbussar och grön står för landsbygdstrafik.

Varför är en av tiderna överstruken?

Är tiden överstruken betyder det att vår prognosmotor beräknar att avgångstiden kommer att ändras. Den nya uppskattade tiden visas istället. Den nya tiden är en uppskattning som kan ändras igen.

Vad innebär en prognostid?

Bredvid avgångstiderna i Reseplaneraren visas en symbol för att hjälpa dig att förstå vad det är för tid som visas. De två symboler som kan visas ser du här:

Som standard visas den planerade avgångstiden som kommer från vårt planeringssystem. De flesta av våra bussar har dock även utrustning som skickar uppgifter till våra system om var de befinner sig på turen. Med hjälp av den informationen försöker vår prognosmotor att beräkna vad den faktiska avgångstiden kommer att bli. Prognosmotorn gör hela tiden nya beräkningar baserat på den information som skickas från fordonet i kombination med historisk data och den prognostid som visas kan därför komma att ändras flera gånger.

Vanliga frågor om pdf-tidtabeller

Hur söker jag efter en pdf-tidtabell?

På sidan för linje- och tidtabellsök, ange numret och klicka sedan direkt på "Sök tidtabell". Du kommer då till linjens egna sida med karta, tidtabell och störningsinformation.

Hur hittar jag alla pdf-tidtabeller för ett specifikt trafikslag?

På sidan för linje- och tidtabellsök, skriv ingenting i fältet för linjenummer utan välj istället vilket trafikslag du är intresserad av (buss, tåg etc.). Klicka sedan på "Sök tidtabell".

Hur hittar jag alla pdf-tidtabeller i en viss kommun?

På sidan för linje- och tidtabellsök, skriv ingenting i fältet för linjenummer utan välj istället vilken kommun och/eller vilket trafikslag du är intresserad av (buss, tåg etc.). Klicka sedan på "Sök tidtabell".

Var hittar jag alla pdf-tidtabeller?

Under sökfunktionen listas alla våra linjer. 

Jag vet inte vilka linjer som kör där jag vill resa. Hur hittar jag rätt pdf-tidtabell?

Använd vår Reseplanerare och sök mellan de platser du vill resa. I Reseplaneraren ser du vilka linjer som kör på den sträckan. 

Varför går inte bussen när det är skollov?

På vissa linjer finns avgångar som vänder sig huvudsakligen mot skolelever. Under skollov är det därför väldigt få som skulle vilja resa just den tiden. Avgångar som bara går under skoldagar markeras med ett S i våra pdf-tidtabeller och avgångar som bara kör under skollov markeras med ett E. Här ser du kommande skoldagar och skollov. Söker du däremot din resa i Reseplaneraren behöver du inte fundera på om det är skollov då enbart aktuella resor visas.

Vad är en cirkatid?

På vissa hållplatser finns avgångstider som kan variera upp till + eller - fem minuter. Dessa kallas för cirkatider och är en uppskattning som gäller vid normala vägförhållanden och ett genomsnittligt antal resenärer. Så här visas cirkatiderna:

  • I tidtabellerna: Ett X
  • I appen: kursiva siffror
  • I reseplaneraren på webbplatsen: ordet ca före avgångstiden

Hur lång tid tar ett bussbyte?

Om du ska byta buss vid en större hållplats eller resecentrum bör du ha en tidsmarginal på minst fem minuter. Byter du på en mellanhållplats som har en cirkatid bör marginalen vara större. 

Vanliga frågor om biljetter

Vanliga frågor om Mina sidor

Jag har glömt mitt användarnamn/lösenord – hur gör jag?

Klicka på ingången högst upp i höger hörn för att komma till inloggningen. Klicka där på "Glömt lösenord" och fyll i din e-postadress, ditt användarnamn, ditt kund-ID eller, om du har registrerat det hos oss, ditt personnummer.

Ett email, med en aktiveringslänk, skickas sedan till den e-postadress du har registrerat hos oss. Klicka på den länken för att skapa ett nytt lösenord.

Jag skapade ett nytt konto fast jag redan hade ett sedan tidigare – vad gör jag?

Har du redan ett konto sedan tidigare ditt du kopplat dina resekort är det inte möjligt att koppla dem till ett nytt konto. Har du skapat ett nytt konto behöver du kontakta Kundtjänst som kan hjälpa dig att ta bort det nya kontot. Kundtjänst kan sedan hjälpa dig att ändra mailadressen i det ursprungliga kontot så att inloggningen fungerar där.

Vad är aviseringar på webben?

När du har loggat in på Mina sidor hittar du ett par nya funktioner högst upp på sidan. Bland annat kan du få riktad information om det uppstår störningar som påverkar din resa. När du besöker vår sida visar en siffra hur många nya, aktiva meddelanden du har. 

I vår bevakningstjänst väljer du vilka linjer du är intresserad av.

OBS! För att du ska få ut mest nytta av funktionen är det viktigt att du inte aktivt väljer att logga ut dig själv från Mina sidor. Läs mer här om vad det innebär att inte logga ut från Mina sidor.

Måste jag logga ut från Mina sidor?

För att du ska få ut mest nytta av våra funktioner rekommenderar vi att du inte aktivt loggar ut från Mina sidor.

Om du sedan är inaktiv under 20 minuter behöver du skriva in ditt lösenord igen för att kunna göra förändringar i ditt konto eller besöka webbutiken. Det finns därför ingen säkerhetsrisk i att inte logga ut.

När du är inloggad kan du dock alltid ta emot riktad information från oss, se ditt aktuella saldo direkt utan att besöka webbutiken och se grundläggande information om dig själv.

Vanliga frågor om webbutiken