-
Så reser du med oss
- Sök resa
- Inför resan
- Ombord
-
Beställningstrafik
-
Närtrafik
- Matbutiker på landsbygden
- Finspång - Hållplatser i Närtrafiken
- Motala - Hållplatser i Närtrafiken
- Vadstena - Hållplatser i Närtrafiken
- Mjölby - Hållplatser i Närtrafiken
- Ödeshög - Hållplatser i närtrafiken
- Boxholm - Hållplatser i närtrafiken
- Ydre - Hållplatser i Närtrafiken
- Kinda - Hållplatser i närtrafiken
- Linköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Åtvidaberg - Hållplatser i Närtrafiken
- Valdemarsvik - Hållplatser i Närtrafiken
- Söderköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Norrköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Servicelinjer
- Färdtjänst & sjukresor
- Skärgårdstrafik
- Gruppresor
- Skolskjuts
-
Närtrafik
- Biljetter
- Kundservice
- E-tjänster
- Smart val
- 2 för 1
Kan självkörande bussar vara ett komplement till kollektivtrafiken?
Vi är intresserade av att se hur ett autonomt fordon skulle kunna fungera som en lösning för resenärens första eller sista del av resan och på så sätt komplettera den allmänna kollektivtrafiken.
Mellan Linköpings universitetscampus Valla och Vallastaden i Linköping rullar dagligen två självkörande elektrifierade bussar inom projektet Ride the future.
Det vi tittar närmare på är bland anant:
- Hur förändras resebeteendet?
- Var kan den här typen av trafik göra mest nytta?
- Vad tycker resenärerna om att resa i ett fordon utan förare?
- Vilka olika affärsmodeller som skulle kunna vara aktuella?
Bussarna är ett regionalt utvecklingsprojekt som vi deltar i tillsammans med VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, RISE Research Institutes of Sweden, Linköpings universitet, Linköpings kommun, Transdev Sverige AB, Linköping Science Park och Akademiska Hus.
Senast uppdaterad:
2022-11-28