Självkörande bussar rullar i Linköping
Nu inleds en ny etapp i projektet ”Ride the future". För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campus i Linköping.
Projektet är inte en formell del av den traditionella kollektivtrafiken som Östgötatrafiken tillhandahåller. Trafiken med de självkörande bussarna kan komma att förändras och ställas in vid olika tillfällen beroende på pågående forskningsprojekt, väderlek, evenemang med mera.
– Östgötatrafiken och Region Östergötland är mycket positiva till att detta forskningsprojekt kommer igång och ser med spänning fram emot hur det tas emot av kunderna. Vi vill lära mer om hur självkörande minibussar kan användas i den smarta staden i framtiden. Kan små självkörande bussar vara ett komplement till den övriga kollektivtrafiken och öka dess attraktivitet och lättillgänglighet, så är det en utveckling vi ser positivt på, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.
Forskningsprojekt
Genom projektet kommer samarbetspartnerna kunna studera hur två olika självkörande fordon interagerar med varandra, testa två olika teknologier och utvärdera dem i flera situationer, en premiär i Sverige.
– Att självkörande fordon nu börjar rulla i Linköping är ett viktigt steg mot framtidens smarta och hållbara städer. Vi är jättestolta över projektet och det känns dessutom lite extra roligt att vara pionjär i utvecklingen av självkörande mobilitetslösningar. Vi hoppas kunna uppmuntra fler att testa sina innovativa lösningar i Linköping, säger miljökommunalråd Muharrem Demirok (C), Linköpings kommun.
Komplement till befintliga kollektivtrafiken
”Ride the future” är ett forskningsprojekt vars syftet är att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen och underlätta för fler att resa kollektivt.
– Genom projektet hoppas vi kunna bidra till ökad kunskap inom området hållbar mobilitet och där människans behov och förmågor tas tillvara. Det finns mycket kvar att lära sig och redan nu har vi påbörjat nio forskningsprojekt som kommer att skapa nytta inte bara i Linköping men också över hela Sverige, säger Anna Anund på VTI.
Kostnadsfritt och fossilfritt att åka med
Minibussarna kör på el och tillverkas av de franska fordonstillverkare Navya och EasyMile. Minibussarna rymmer mellan 10–13 passagerare vardera och kör en 2,1 kilometer lång slinga med totalt 8 hållplatser inom Linköpings universitetsområde.
– Bussen är rullande bevis på ett framgångsrikt samverkansprojekt som kommer att göra nytta för vårt samhälle. Nu lyfter vi hakan och visar återigen att Linköpings Universitet är ett ledande universitet i Sverige som vågar satsa på nya innovativa lösningar och deltar i framtidens utveckling, säger Peter Värbrand, vicerektor på Linköpings Universitet.
Säkerhetsförare finns ombord
En säkerhetsförare finns ombord för att övervaka körningen, ta emot och ge service till resenärerna. Totalt har åtta bussförare genomgått en utbildning för att bli säkerhetsförare där de lärt sig hur självkörande fordon fungerar och hur man vid behov kan köra dem manuellt. De har varit involverade i projektet i sin helhet.
– Totalt 3,5 miljoner resenärer har nyttjat våra autonoma fordon runt om i världen sedan 2005, vilket gör att vi är idag en ledande aktör inom autonoma mobilitetslösningar. ”Ride the future” är en del i vår ambition att kunna erbjuda smarta, säkra och sömlösa mobilitetslösningar. Vi har varit en del av Linköping sedan 1998 och det känns bra att kunna erbjuda ny teknik till Linköpingsborna, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige AB.
De självkörande bussarna är ett regionalt utvecklingsprojekt i samverkan mellan Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings universitet, RISE, Linköping Science Park, Transdev Sverige, VTI och Östgötatrafiken.