Rekord i punktlighet för Östgötapendeln
Svenskt rekord och nytt personbästa för Östgötapendeln. 2020 var ett omvälvande och utmanande år på många sätt. Men trots pandemi har Östgötapendeln rullat på med bättre punktlighet än någonsin.
I juli 2020 slogs det svenska rekordet för pendeltåg då 97,5 procent av turerna med Östgötapendeln var punktliga. Och för helåret är siffran rekordhöga 95,9 %.
– Vi behåller positionen som det punktligaste pendeltågssystemet i Sverige. Och då ska man också komma ihåg att vi kör på Södra stambanan som är hårt trafikerad av annan tågtrafik, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef.
Men ibland blir tågen ändå försenade och det beror oftast på sådant som Östgötatrafiken inte själva kan påverka; signalfel, obehöriga i spårområdet och att andra tåg är i vägen är vanliga orsaker.
– Vi har under lång tid jobbat hårt för en hög kvalitet i tågtrafiken och har moderna tåg och medarbetare som gör en gedigen insats. Våra kunder känner att dom kan lita på Östgötapendeln och därför har vi en stabil kundkrets med hög kundnöjdhet som insett pendeltågets fördelar, fortsätter Mattias Näsström.
– Optimalt hade förstås varit att inga tåg varit sena och att inga turer ställts in, men det är ett komplext system och vid jämförelser är det här fantastiskt bra siffror, avslutar Mattias Näsström.
Fakta: När är tåget punktligt?
Punktligt är ett tåg som går i tid eller är maximalt 2 minuter och 59 sekunder sent. Avgång tre minuter eller mer efter tidtabellstiden räknas tåget som sent. Punktligheten mäts av Trafikverket.
Fakta: Östgötapendeln 25-årsjubilerade 2020
Östgötapendeln fyllde 25 år 2020. Invigningen skedde den 12 juni 1995 och i samband med det fick Linghem, Vikingstad och Mantorp återigen en tågförbindelse efter flera decennier av uppehåll. 2009 öppnades Östgötapendelns första nya station, nämligen stationen i Kimstad och 2013 började Östgötapendeln trafikera även Skänninge och Motala. Trafiken utförs med 18 tåg av modellen X61.