En av de nya bussarna bland fält och skog.

Motala först ut med el i både stads- och landsbygdstrafik

Östgötatrafiken tar ytterligare ett steg mot en hållbar framtid för kollektivtrafiken i Östergötland. Nu är både stads- och landsbygdstrafiken i och runt Motala helt eldriven.

– I och med de nya bussarna och den nya depån i Motala blir den allmänna kollektivtrafiken i sex av Östergötlands 13 kommuner nu helt eldriven. Det är ett stort och viktigt steg för att nå vår målsättning att halvera kollektivtrafikens klimatpåverkan i Östergötland till år 2030, säger Jimmy Johansson, trafikchef på Östgötatrafiken.

Elbussarna är mer energieffektiva än bussar med förbränningsmotorer och bidrar dessutom till att de lokala utsläppen minskar. De är tystare, vilket ger en lugnare och mer trivsam stadsmiljö. De har också en ökad komfort för både resenärer och förare och är utrustade med Wi-Fi, AC och USB-laddning.

– Kollektivtrafik lämpar sig särskilt väl för batteridrift, eftersom den förutsägbara körsträckan gör det möjligt att optimera batteristorleken. Bussar har ofta långa körsträckor, vilket gör dem ekonomiskt fördelaktiga. Elmotorn är mycket effektiv även vid många start och stopp, säger Jimmy Johansson.

Connect bus är trafikföretaget som kör de 40 nya bussarna som förutom Motala trafikerar Mjölby, Ödeshög, Boxholm, Vadstena och Ydre kommun. Sedan 2016 går samtliga fordon som kör på uppdrag av Östgötatrafiken på fossilfria bränslen. Förutom el är biogas och biodiesel de bränslen som används.