Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Mer info

Fler pendeltåg för att klara det ökade resandet

Resandet med Östgötapendeln har ökat stadigt de senaste åren och allt tyder på att trenden håller i sig. För att kunna ta hand om alla kunder behövs fler platser på de hårdast belastade avgångarna på morgon och eftermiddag. Därför har nu Östgötatrafiken beställt ytterligare tre pendeltåg till sin fordonsflotta.

I dagsläget äger Östgötatrafiken 15 pendeltåg för att kunna utföra de resor som årligen görs med Östgötapendeln. 2016 gjordes 3,7 miljoner resor med Östgötapendeln och prognosen för 2017 är att siffran landar närmare 4 miljoner resor.

- Vi ser en fortsatt stark utveckling av resandet med Östgötapendeln de närmaste åren. Det behöver vi rusta oss för så att kunderna får en bra resa även i morgonrusningen, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken.

De tre nya pendeltåg som Östgötatrafiken nu lagt en beställning på kommer att levereras och sättas i trafik sommaren 2019. Redan idag körs några morgonturer med dubbla tågset, men det behövs fler sådana på sikt. Med ytterligare tre pendeltåg kan Östgötatrafiken bereda plats för ännu fler resande på de hårdast belastade avgångarna. Det handlar alltså inte om att öka antalet avgångar eftersom stambanan för närvarande inte kan bereda plats för fler än fyra avgångar per timme med Östgötapendeln i rusningstrafik.

Tågen är de enda fordon som ägs av Östgötatrafiken. I övrigt ägs fordonen som används i kollektivtrafiken av de upphandlade trafikföretagen, med undantag för spårvagnarna i Norrköping som ägs av Norrköpings kommun.