-
Så reser du med oss
- Sök resa
- Inför resan
- Ombord
-
Beställningstrafik
-
Närtrafik
- Matbutiker på landsbygden
- Finspång - Hållplatser i Närtrafiken
- Motala - Hållplatser i Närtrafiken
- Vadstena - Hållplatser i Närtrafiken
- Mjölby - Hållplatser i Närtrafiken
- Ödeshög - Hållplatser i närtrafiken
- Boxholm - Hållplatser i närtrafiken
- Ydre - Hållplatser i Närtrafiken
- Kinda - Hållplatser i närtrafiken
- Linköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Åtvidaberg - Hållplatser i Närtrafiken
- Valdemarsvik - Hållplatser i Närtrafiken
- Söderköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Norrköping - Hållplatser i Närtrafiken
- Servicelinjer
- Färdtjänst & sjukresor
- Skärgårdstrafik
- Gruppresor
- Skolskjuts
-
Närtrafik
- Biljetter
- Kundservice
- E-tjänster
- Smart val
- 2 för 1
Flytta skolbiljetten till appen
Nu finns möjligheten att flytta din skolbiljett från reskortet till appen.
När du flyttat läsårsbiljetten till appen kan du inte längre resa på ditt skolkort, men spara det gärna ifall du skulle behöva flytta tillbaka din biljett.
Så här gör du
Logga in på Mitt konto
Börja med att logga in på Mitt konto. Se till att det är ditt egna konto – låna inte någon annans. Har du inget konto registrerar du dig.
Registrera ditt skolkort
När du loggat in väljer du Mina reskort och sedan Lägg till reskort. Fyll i uppgifterna om kortet och tryck på Lägg till reskortet.
Se till att du är inloggad i appen
Ladda ner Östgötatrafikens app om du inte redan har den.
Gå in på fliken Mer längst ner till höger i appen. Registrera ditt mobilnummer. Numret ska vara det som går till den telefon som appen är installerad på.
Logga sedan in på Mitt konto i appen.
Flytta läsårsbiljetten till appen
Logga in på Mitt konto i en webbläsare. Gå till Mina reskort. Klicka på ditt registrerade skolkort och välj Flytta biljetter till din app och klicka på Flytta.
Sen är det klart!
Kan jag flytta tillbaka biljetten från app till reskort?
Då behöver du höra av dig till din skola eller hemkommun för att få hjälp med det. Du kan även kontakta vår kundservice om du har kvar ditt befintliga skolkort och vill flytta biljetten dit.
Vad gör jag om jag tappar bort min telefon?
Skolbiljetten är kopplad till kontot, inte till telefonen. När du har fått en ny telefon, laddar du ner appen och loggar in på Mitt konto på den. Då ser du biljetten på din nya telefon i stället.
I väntan på en ny telefon kan du kontakta din skola eller vår kundservice för att få hjälp att flytta skolbiljetten till ett reskort.
Kan jag låna ut min biljett nu när den är i appen?
Nej, du kan inte låna ut din läsårsbiljett i appen. Den är personlig och knuten bara till dig.
Varför står det inte att min biljett gäller till slutet av läsåret?
Läsårsbiljetten består av flera månadsbiljetter. Du får en ny biljett varje månad fram tills läsårets slut. Detta skickas ut till dig automatiskt, så inget du behöver hålla reda på.
Jag har fått två biljetter – varför?
Du får en ny biljett för varje månad. I slutet av månaden överlappar den gamla och den nya biljetten, därför kan du se två giltiga biljetter i din app. Det spelar ingen roll vilken av dessa biljetter du väljer att blippa på ombord på fordonet.
Jag har inte fått någon ny biljett vid ny månad – vad är fel?
Du behöver manuellt uppdatera biljettvyn genom att dra neråt i appen. Fungerar inte detta, kontakta din skola eller Östgötatrafikens kundservice.
Jag kan inte blippa min biljett – varför?
Det kan bero på flera saker.
Du blippar din biljett i appen på ett annat ställe på biljettläsaren ombord än vad du gör med ett reskort. Är du säker på att du blippar på rätt ställe?
Kolla också att du är ansluten till internet.
Håll mobilen stilla mot biljettläsaren en stund. Ibland tar det någon sekund innan läsaren läser av biljetten.
Blippa din biljett
Kom ihåg att blippa din biljett när du kliver ombord.